עולה חדש בצו הראשון

עולה חדש לפי צה"ל הינו מלש"ב שלא נולד בארץ והגיע ארצה לתקופה ממושכת לפני פחות מ- 7 שנים.
ההתייחסות לעולה חדש בצו הראשון יכולה להיות שונה וזאת בהתאם לזמן שהותו בארץ, לרמת העברית וליכולת לתקשר.

הרבה מהעולים החדשים שהגיעו לארץ במסגרת תוכנית מסע/לומדים באולפן מגיעים כקבוצה ולעיתים גם עם מלווה שנמצא איתם בלשכת גיוס.
כמובן שהמלווה לא יכול לעזור במהלך המבחנים השונים אך הוא יכול להיות לצד העולה חדש במהלך חלק מאימות הנתונים ולעזור לו להתמצא. יש לקבל אישור ממיטב בשביל זה אבל זה מאוד עוזר ומועיל- נסו לדאוג לכך.
במידה ואין אפשרות להיכנס עם מלווה יש לבקש מתרגם מהלשכה במידת הצורך, אין צורך להילחץ גם אם אתם לבד- זה קורה הרבה והעולים מצליחים לתקשר בסוף.

אימות הנתונים
– במהלך האימות יש לענות על כלל השאלות כמו שאר המלש"בים, יש להגיע עם תעודת זהות ולהכין כמה שיותר פרטים על עצמכם ועל ההורים. בנוסף יש להגיע עם רשימה של בתי הספר בהם למדתם ומדינתם.
– במידה והינכם עומדים בקריטריונים של עולה חדש לפי צה"ל המאבחנת הפסיכוטכנית תערוך את מבחני העברית בצורה קצת שונה וזאת על מנת להקל. המבחנים יתחילו ברמה קלה יותר על מנת להבין מהי רמת העברית הכללית של העולה החדש וכמובן שבמידה ויצליחו בהם המאבחנת תיתן הזדמנות להצליח בשאלות קשות יותר בדיוק כמו כל שאר המלש"בים.
– לרוב, העולים החדשים שמגיעים לצו ראשון הם מבוגרים יותר. חלק כבר הספיקו ללמוד במוסד אקדמאי או על-תיכוני ולקבל תואר או דיפלומה בתחום כלשהוא. במידה וזה המצב, חשוב להביא את המסמכים המתאימים כי הם יכולים להיות רלוונטיים להמשך בצבא.

– חלק מהעולים החדשים לומדים בכיתת עולים בבית ספרם. במידה ואתם לומדים בכיתת עולים יש לציין זאת. ייתכן ותקבל התאמות במבחני העברית או במבחנים הפסיכוטכניים בעקבות זאת.

מבחני הדפ"ר
ניתן לקיים במספר שפות אפשריות את מבחני הדפ"ר: עברית, ערבית, אנגלית, אמהרית, רוסית, ספרדית וצרפתית.
ציון הדפ"ר לא מושפע לרעה מהשפה בה יבוצע המבחן. המטרה היא לעזור להבין מה דורשים במבחן ולקבל ציון שמשקף את יכולות המלש"ב.
כמובן שלא כל אחד יכול להיבחן בשפה שהיא לא עברית אלא רק אנשים שהאופציה ניתנת בפניהם, אבל אם מציעים לבחור בשפה – בחרו את השפה שהכי נוחה לכם.
במידה ותיבחנו בשפה אחרת הרכב הבחינה יהיה מעט שונה ולא תבחנו במבחנים שבודקים את יכולותיכם להבין הוראות בעברית.

מדור ת"ש
ייתכן שבמהלך הצו הראשון ינחו אתכם לראות משקית ת"ש. מטרת המשק"ית היא להבין את מיקומכם בארץ ולראות אם יש לכם מישהו להיעזר בו בארץ או שאתם זקוקים לעזרה מיידית או עזרה עתידית כלכלית או אחרת. אין מה לחשוש ורצוי לספר למאבחנת מה מצבכם כדי שתוכלו לקבל עזרה במידת הצורך.

יש לקחת בחשבון שייתכן שבתור עולה חדש לא תעברו בדיוק את אותם ההליכים כמו שאר המלש"בים. לדוגמא ייתכן ואם לא ניתן לתקשר איתכם בצורה מספקת לא תעברו את הראיון האישי כרגיל עם מאבחנת אלא תעברו ראיון שמותאם לעולים חדשים.

  • לקריאה נוספת אודות משך תקופת השירות יש ללחוץ כאן.
  • כמו כן ניתן ליצור קשר לכל שאלה עם יחידת מיטב-
    מייל: [email protected] טלפון: 03-738-8888 או: 3529*

New immigrant IDF
IDF nouveaux immigrants