הקלות לצו ראשון – האם הקלות מהבית ספר תופסות בצו ראשון?

הצו הראשון מכיל בתוכו את שלב המבחן הפסיכוטכני שבו המלש"בים מבצעים בחינה המכילה חמישה פרקים מוקצבים בזמן: חשיבה כמותית, אנלוגיות צורניות, אנלוגיות מילוליות, הבנת הוראות וחשיבה צורנית (לעיתים יש גם הבנת הנקרא).

בבחינה הפסיכוטכנית ישנם נבחנים הזכאים להקלות בצו ראשון, בדומה לתלמידים בעלי איבחונים בבתי ספר תיכוניים. לפיכך יכולים תלמידים אלו לזכות בהקלות שיקלו עליהם ויעזרו לשפר את ציון הקב"א והדפ"ר שלהם.

למה חשוב להשתמש בהקלות בצו ראשון?

צה"ל מייחס חשיבות רבה למבחנים אלו, המהווים גורם מכריע בקביעת שיבוץ המלש"ב בצה"ל. לאור חשיבות המבחנים ולאור העובדה שניתן לבצעם רק פעם אחת לרוב, חשוב מאוד להגיע למבחנים רעננים ולאחר שינה טובה. מוכנות ורצינות יאפשרו לכם להגיע להישגים הטובים ביותר.

לכן אין לזלזל בהקלות אלו מכיוון שהן יאפשרו לכם לקבל נתונים גבוהים יותר ונתונים אלו הם גורם מכריע למיונים אותם המלש"ב יקבל ועל שיבוצו העתידי.

האם הקלות פוגעות בנתונים האישיים של אותם תלמידים?

לא, ההקלות שיש לכל מלש"ב אינן פוגעות בשום נתון אישי ומשמשות את הנבחן אך ורק ביום הצו ראשון. נתוני מתגייס  אשר עשה את המבחן עם הקלות או ללא הקלות יהיו שווים לחלוטין. בנוסף, למעלה מ-45 אחוז מהנבחנים הניגשים לבחינה מגישים את האבחונים למיטב!

לקויות למידה בצו הראשון לא יכולות להזיק אלא להפך – רק לשפר אותם

האם ההקלות שתקפות בבית ספר תקפות גם בצו ראשון?

לא, ישנן הקלות שלא ניתן לקבל ביום הצו ראשון למשל: דף נוסחאות, הקראה או בחינה בעל פה. בנוסף, יתכן שנבחן יביא את האבחון שלו ביום הבחינה ולא יקבל את כל ההקלות שהומלצו בו.

ישנם מאבחנים שמוסמכים במיוחד לבדוק מסמכים אלו והם מסתכלים עליהם כאילו נבדקו בפעם הראשונה ואף לא בהכרח מודעים להקלות שהם מקנים לך כמלש"ב בבית הספר.
הם בוחנים אותם בשיטה שלמדו ובהתאם להחלטתם תקבל/לא תקבל 

התאמות.

מהם כלל סוגי ההקלות שניתן לקבל ביום הצו ראשון?

  • תוספת זמן של 25 אחוז
  • הפסקות רענון בין פרק לפרק
  • שימוש במחשבון בחלק הכמותי – כיום כולם יכולים להשתמש במחשבון גם ללא הקלות.
  • מבחן מקוצר/מותאם

* רוב התלמידים בעלי ההקלות מקבלים 25 אחוז תוספת זמן, אך שאר ההקלות ינתנו לפי שיקול דעת המאבחנת הפסיכוטכנית ואין זה מדע מדוייק.

האם כל אבחון מתקבל בצו ראשון?

לא, ישנן הקלות שנבחנים מקבלים בהחלטת בית הספר אך ביום הצו ראשון הקלות הללו לא יתקבלו.

בתור מאבחנת שהתעסקה רבות באבחונים הייתי עדה להרבה מאוד מלש"בים שהעדיפו לוותר על האבחון שלהם על מנת לסיים הליכים במהרה, וברוב המקרים זה רק פגע להם בנתונים. כדי למנוע כמה שיותר מקרים כאלו אסביר מה נדרש לעשות על מנת לקבל עזרה במבחנים הפסיכוטכניים.

מספר מסמכים יכולים להקנות התאמות במבחנים הפסיכוטכניים- 

1 .אבחון דידקטי/פסיכולוגי/נוירולוגי מלא:

ישנם מספר חוקים שחייבים להתקיים על מנת שהאבחון בכלל ייבדק-

  • על האבחון צריך להיות רשום השם המלא שלך, מספר תעודת זהות, תאריך לידה, תאריך ביצוע האבחון והגיל בו נעשה האבחון. מועד עריכת האבחון יהיה מהחופש הגדול בין כתה ו' לז' ומעלה.
  • חובה שם מלא של המאבחן, המוסד במסגרתו נערך האבחון, תואר אקדמי בציון סוג ההתמחות ומספר רישוי (אם קיים) וחתימה של המאבחן.
  • יש להביא את כלל הדפים ולא רק את דף הסיכום.

2 . אבחון ועדת השמה:

  • צריכה להיות חתומה ע"י הגורמים שהיו בועדה- עירייה, מאבחן.
  • צריכה להיות מהחופש בין ו' לז' ומעלה. (יש להביא ללשכה גם ועדות קודמות יותר היות והן יכולות לעזור בתחנת אימות הנתונים).

3. אבחנת קשב:

רק ע"י נוירולוג/פסיכולוג/פסיכיאטר או רופא משפחה המוסמך לכך.

4. מסמכים רפואיים:

כל מסמך/בעיה רפואית שעלולים להפריע במהלך המבחנים ייבדקו בצורה פרטנית על ידי האחראים לכך ויכולים גם כן להקנות התאמות במבחנים במקרים מסוימים.

מה התהליך הנכון לקבלת הקלות בצו ראשון?

כדאי להגיע ליום הצו ראשון מוכנים ולא להתעכב בלשכת גיוס, עליכם לטפל מראש בכל מסמכי האבחון. על מנת שתדעו מראש מהן ההקלות שמגיעות לכם וכך לא תתעכבו יתר על המידה ביום הצו ראשון, לכן כשבועיים מראש לפחות יש לשלוח את האבחון ל"מיטב" בפקס 03-7388880 או במייל  [email protected].

ברוב במקרים אבחון ייבדק עוד לפני הגעתך ללשכה וכשתגיע תחנת המבחנים כבר יידעו האם קיבלת הקלות או לא. ניתן גם להתקשר למיטב כמה ימים לפני מועד הצו הראשון ולוודא שהאבחון אכן נקלט במערכת וכמובן להביא את כלל המסמכים גם ללשכה.

תלמיד שלא הביא את האבחון ורוצה בכל זאת לבצע את המבחן ללא הקלות יצטרך לחתום על ויתור ולא יוכל לבצע  שוב את הבחינה (לא מומלץ לוותר על הקלות אלו).

שוב אציין כמה חשוב להגיש את המסמכים הללו. המבחנים הפסיכוטכניים הם מבחנים ארוכים ומרובי נושאים. כל הקלה שמקבלים יכולה לעזור בצורה משמעותית למהלך המבחן ויכולה להוות גורם מכריע בתוצאה של המבחן. זה יכול רק לתרום!

דגשים:

  • על התלמיד לוודא שהאבחון אותו הוא מציג מכיל את כלל העמודים ולא רק את עמודי סיכום המלצות האבחון.
  • רצוי להתקשר למיטב שבוע מראש ולוודא שהאבחון התקבל ומהם ההקלות שקיבלתם.
  • ביום הצו ראשון יש להביא את כל המסמכים המופיעים לעיל!!!
  • תלמיד שלא שלח מראש אבחון יכול להביאו ביום הצו ראשון, אך יתכן שדבר זה יעכב אותו והתלמיד עלול יהיה לחזור ללשכת גיוס ליום נוסף.
  • תלמיד שלא הביא את האבחון ורוצה בכל זאת לבצע את המבחן ללא הקלות יצטרך לחתום על וויתור ולא יוכל לבצע  שוב את הבחינה (לא מומלץ לוותר על הקלות אלו).

חלק מהמידע נלקח מפרסומי אכ"א, מומלץ לכל מלש"ב לבחון באופן ישיר את המידע לעיל

מה מתגייסים לצו ראשון- דפ"ר90 מציע לכם?

לקבל הזדמנות לשפר את הסיכויים שלכם בבחינה בצו ראשון ובכך לקבל דפ"ר(דירוג פסיכוטכני ראשוני) גבוה יותר אשר יעלה את הקב"א(קבוצת איכות) שלכם ובעקבות כך להצליח לקבל זימונים ומיונים ליחידות אטרקטיביות. בדפ"ר90 תוכלו למצוא מספר רב של תרגולים ומבחנים שונים אשר יכינו אתכם לבחינה. הנושאים שדפ"ר90 יכין אתכם הם חשיבה כמותית, אנולוגיות צורניות ומילויות, הבנת הנקרא, הבנת הוראות, מילים לצו ראשון.